top of page

Teknikker

image.png

Teknikken, jeg anvender til mine billeder, har jeg fået gennem meditation og ved at arbejde med ikoner. Jeg blander forskellige teknikker for at fange dyrets kraftfulde væsen. Billeder af dyrene er fundet i fotobøger fra hele verden og omkring fotoet bliver der lagt mange laserende lag, der giver dybde i billedet. Jeg kombinerer de transparente strøg med mættede farver, og skaber hermed rumlighed i billedet. Jeg er meget inspireret af hulemalerier og ønsket om at gengive strukturer fra hulens væg har fået mig til at udforske materialer og medier, for at finde det helt rigtige udtryk.

Jeg har eksperimenteret med mange materialer og har fundet en særlig islandsk mos, kaldet carrageen, der efter at være blevet kogt udvikler sig til en svag lim, som jeg blander med knust marmor eller kridt. Det giver en hvid baggrund med spændende struktur. Ovenpå caarageenen bruger jeg pigmentfarver blandet med æggetempera. I Grækenland brugte man pigmentfarver og æggetempera til at lave ikoner og det er netop fra mit arbejde med ikoner, jeg har overført teknikken. De farver jeg arbejder med er pigmentfarver i naturens farveskala såsom svensk rød, okker og brændt siena.

 

 

Dyrekraftbilleder og meditationsbilleder

Med udgangspunkt i menneskets fascination af dyrenes egenskaber arbejder jeg med dyrekraftbilleder. Mennesker har altid brugt dyr som symboler på kraft, som for eksempel ørnen, som symbol på overblik, styrke og vision eller hesten, som symbol for bevægelse og kraft. Vi ser dyresymboler i alle folkeslag og kulturer, og der er meget, vi kan lære om os selv af dyrenes væsen.

Hvert eneste billede er skabt i en fordybet rejse med fokus på det enkelte dyr. En rejse hvor jeg arbejder intenst med at få dyrets kraft til at manifestere sig mest muligt i billedet. Jeg finder dyrene i fotobøger over hele verden, i antikvariater, små boghandler og loppemarkeder, hvor jeg leder i bunkerne efter gamle dyrebøger, plakater og lignende, der kan inspirere til nye værker. Jeg udvælger de billeder, hvor dyrenes væsen kommer stærkest til udtryk og opbygger dyrekraftbillederne omkring og ovenpå dem.



Min inspiration henter jeg i naturen, hos dyr, fugle planter og træer. 

Mit arbejde med kraftsmykker og amuletter startede med en drøm. I drømmen mødte jeg Drage-Moderen, som var fuldstændig dækket af hvide skæl. Hun viste mig, at hvert eneste hvide skæl havde sit eget mønster bestående af prikker, streger og former i et unikt mønster. Hvert skæl var vokset frem når hun fødte sine "Dragebørn". Drømmen førte mig til de smukke Dragon-Veins som jeg fandt ud af, kunne fås i mangfoldige mønstre og former. Jeg begyndte at samle på disse smukke agater. Først de hvide. der for mig repræsenterede Drage-Moderens krop og min drøm om hende samt de tusindvis af drager hun har "Født". 
Senere fik jeg "Dragon oracle cards" af Diane Cooper forærende. Her var der inspiration til at arbejde videre med et kraft-smykke til hver drage. 
Den første Drage-amulet lavede jeg til mig selv. Jeg bruger den hver gang jeg arbejder med smykkerne. 
Den første amulet blev fulgt af andre - nogle af disse har jeg valgt at sætte til salg og de kan ses på min hjemmeside. 

At lave kraftsmykker er ikke en process der går hurtigt, for hvert smykke bliver lavet med stor respekt for den energi, den enkelte drage bærer med sig. Jeg starter med at meditere på dragen og kortet. Så bliver den taget med rundt mens jeg vælger den rette Dragon-Vein, der passer til dragen samt perler, krystaller, metaller m.m som skal bruges til kæden. (Ind imellem bruger jeg andre vedhæng der passer til den enkelte drage. Det kan være abeloneskal, perlemor, agat-skiver eller karneol. 
Undervejs er der så kommet andre kraft-smykker til. Nogle lavet i træ eller kæder med chakrafarver osv. Efterhånden som kæder og amuletter bliver lavet kommer de på min hjemmeside. 
Er du interesseret eller har spørgsmål, kan du altid kontakte mig via hjemmesidens kontakt formular eller på sms. 


 

bottom of page